Obamafundering

För ett par dagar sedan så blev Obama USAs president. Det är härligt att känna den här kraften som finns när alla vill ha och förväntar sig något nytt. Jag tror varenda politiker i världen oavsett partifärg kände en pirrande känsla när Obama installerades för det är ju så här roligt och spännande politik kan vara. Yes we can!

Min positiva känsla är såklart inte total. Det finns en fara med att en politiker är så här populär; han kommer till en början att stå över all kritik och det finns ingen politisk motståndare eller granskande journalist som kan framföra någon kritik utan att själv få stå med hundhuvudet och det är inte bra.

Men jag önskar ändå Obama lycka till!

I Sverige hade Obama inte funkat som politiker. Jag läste ett blogginlägg skrivet av bloggaren 
Jinge som ställde frågan om hur Obama skulle påverka Sverigedemokraterna. Hans poäng var att nu kommer främlingsfientligheten att minska (eftersom Obama är svart) och då kommer SD att minska. Jag försökte få in en kommentar där men Jinge tillåter inte den*.

Det jag försökte säga i Jinges kommentarsfält är i alla fall att jag tror att Obama gillas av SDarna. Obama pratade väldigt mycket i sitt installationstal om "vi", dvs att det är viktigt att det finns ett vi. Vi är i Obamas fall amerikanerna och han pratade mycket om att det finns amerikanska värderingar som är eviga och som det är viktigt att hålla fast vid, och att det är viktigt att komma ihåg att det ändå relativt välmående USA som finns idag är produkten av tidigare amerikaners hårt arbete.

Jag kan höra för mitt inre öra hur det låtit om Obama hållit sitt tal i Sverige (och bytt ut amerika mot Sverige). Han hade slaktats vid fotknölarna... Att prata om och betona "vi" hade setts som ett sätt att försöka skapa "ett vi och dom" och också att han "inte ställer upp på alla människors lika värde". Jag vet hur det brukar låta...

Att prata om "vi svenskar" hade setts som främlingsfientligt, att prata om vikten av att ha ett vi hade setts som rent rasistiskt. Att prata om svenska värderingar och att det är viktigt att stå fast vid dom hade mötts av krav på att specifisera vad som är svenskt för att sedan avfärdas att det egentligen inte är svenskt för det härstammar från något annat land...

Allt det som Obama säger är viktigt hade i Sverige ansetts som farligt och fel av det politiska etablissemanget. "Vi" som kämpar tillsammans för gemensamma mål och som känner ett ansvar att förvalta det som våra förfäder gett oss skulle i Sverige stämplas som främlingsfientligt och rasistiskt (och förmodligen nazistiskt och fascistiskt).

I USA är gemenskap och vi-känsla ideal, i Sverige är det skällsord. Tyvärr.



* Här är kommentaren som Jinge inte tillåter:

Jag tror att Obama är positiv för SD. Obama betonar ju ett starkt "vi", att det är viktigt med en gemensam nation och att det är viktigt med att komma ihåg och känna respekt inför ett gemensamt förflutet. Sånt gillar SD. I Sverige hade Obama självklart anklagats för att inte respektera alla människors lika värde och att vilja skapa ett "vi och dom" om han envisades med att prata om vi, och allt hans prat om amerikanska värden och det viktiga med att vara amerikan hade i Sverige avfärdats med att det finns inget svenskt/amerikanskt, och "vad är svenskt/amerikanskt?".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback