Offra inte flygpassagerares liv!

Läser precis om att det inträffat en flygolycka i Iran och 168 människor befaras ha omkommit. Jag läser om det i Aftonbladet och det står inte där vad det är för flygplanstyp men det står att flygsäkerheten i Iran är tveksam eftersom Iran inte får köpa reservdelar till sina amerikanska flygplan eftersom USA sedan lång tid tillbaka inte tillåter export av amerikanska produkter till Iran.

Här har vi ett dilemma.

Jag har full förståelse för att USA inte tillåter export till Iran. Ockupationen av den amerikanska ambassaden (1979-1981) dödade i stort sett alla förbindelser mellan Iran och USA och jag tycker USA gör helt rätt när dom förbjuder all export till Iran. Dilemmat uppstår när Iran nu behöver amerikanska reservdelar till flygplan som dom köpt innan embargot inleddes och dom inte kan få tag på reservdelarna. Följden kan såklart bli att flygsäkerheten äventyras. Kraschen idag har jag inte den blekaste aning om vad den berodde på och flygplan kan såklart störta av "naturliga" orsaker men ett reservdelsembargo kommer att leda till olyckor (om jag inte minns fel så störtade en Hercules (amerikansktillverkat) i Iran och många dog för några år sedan - kan också ha berott på reservdelsembargot).

Vems är ansvaret för att dom här olyckorna händer? Är det USAs som inte tillåter export av reservdelar? Eller är det Irans? Iran var ju det land som ockuperade USAs ambassad som ledde till USAs embargo och hur man än vrider och vänder på det så är det ju Iran som flyger med flygplanen trots att dom borde ha fått reservdelar.

Jag kan faktiskt inte lägga skulden på USA för dom här olyckorna. Iran har ett ansvar att inte tillåta flygningar med flygplan som är osäkra. Det är bara att inse att om det inte går att få tag på reservdelar så måste planet stå på marken. Däremot borde företag som Boeing dra öronen åt sig här. För det första ser det ju inte snyggt ut om deras flygplan störtar. Under några som helst omständigheter. Och hur påverkas deras flygplansförsäljning om stater tex genom en revolution kan förbjudas köpa reservdelar? Vågar stater och flygbolag köpa deras flygplan om det helt plötsligt kan bli stopp för leveranser av reservdelar? (Sverige har köpt in sig i ett (eller två?) C17-plan som är gigantiska och som gör att Sverige kan flyga militär vart som helst på Jorden. Inte för att jag tror att USA och Sverige kommer att hamna i konflikt men vad händer om Sverige och USA hamnar i konflikt? Då blir det nog slutfluget för Sverige med C17).

Det här är som sagt ett dilemma där det inte finns några enkla lösningar men skulle jag hitta på någon lösning så är det att Boeing och andra amerikanska flygplanstillverkare borde kämpa för att få undantag för embargot när det gäller reservdelar. Alltså att dom som köper ett Boeingplan vet att dom oavsett vad som händer så får dom alltid köpa reservdelar. Den lösningen skulle vara bra för flygsäkerheten, den skulle vara bra för företaget som säljer flygplanet (tex Boeing), den vore bra för den som köper flygplanet, den vore bra för USA i det här fallet som inte behöver framstå som skurkarna som inte tillåter flygbolag att köpa reservdelar och den vore bra för Iran som inte behöver framstå som skurken som låter flygplan starta trots att dom behöver reservdelar.

Reservdelsfrågan bör lösas omedelbart eftersom alla inblandade har allt att vinna på att den blir löst och det är helt enkelt jävligt taskigt att offra människoliv i den här frågan.



Tillägg skrivet dagen efter: jag hör i SR att Iran beskyller USA för flygolyckan eftersom USA inte tillåter export av reservdelar, men planet som störtade var faktiskt ett ryskt Tupolev. Iran anklagar USA för att vara skyldiga till olyckan när olycksplanet startade i Iran och kom från ett iranskt flygbolag och var byggt i Ryssland... Hm...

Även om det var en "twist" på min story i mitt huvudinlägg att planet visade sig vara ett ryskt Tupolev så ändrar det egentligen inte min principiella inställning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback