Vi är oss själva närmast

Aftonbladet skriver att det inte är säkert att Sverige får sitt vaccin mot svininfluensan. Detta sedan ett amerikanskt läkemedelsbolag som tillverkar vaccin till Storbritannien och Tjeckien säger att dom kan tillverka mer vaccin. Inte för att jag förstår varför det är ett tecken att vaccinexporten är hotad när ett läkemedelsföretag säger att dom kan tillverka mer vaccin, men men. Rent principiellt så tror jag Aftonbladet har rätt. Om svininfluensan förvärras med fler smittade och fler döda så kommer det att bli "slagsmål" om vaccinet. Länder kommer som sagt inte att kunna skicka iväg vaccin till andra länder när deras egna befolkning skriker efter vaccin.

Något som gör mig förvånad är att det står att dom flesta kontrakten om vaccin innehåller klausuler om att i krislägen så kan exporten stoppas. Va!? Borde det inte stå precis tvärtom, egentligen? Det är väl just i krislägen som det krävs kontrakt om att exporten absolut INTE får stoppas...

Blir det här en riktig kris så känner jag att regeringen kan hamna i en politisk kris. Regeringen har lovat att befolkningen ska få vaccin (eller få köpa vaccin, verkar det som eftersom det tydligen inte kommer att vara gratis att få dom två sprutorna som behövs). Det är regeringen som stått i TV och lovat att tillgången till vaccin är säkrad. Kommer folk att börja dö som flugor och vaccinet inte kommer så undrar jag hur populär regeringen kommer att vara.

Den här naiviteten verkar också finnas i NATOfrågan. Jag är positiv till ett medlemsskap i NATO men jag anser att det bör backas upp av ett starkt nationellt försvar. Vi kan lita på att få militär hjälp av NATO under någotsånär "vanliga" kriser där t.ex. ett eller ett par länder attackerats. Men om alla NATO-länder attackeras och hamnar i militär kris så kommer organisationen inte att fungera. Portugal kommer inte att skicka militär hjälp till Sverige om Portugal kämpar för sin egen existens. Då spelar det ingen roll vad det finns för tjusiga formuleringar i NATOkontrakt.

Kontrakt om hjälp i krislägen fungerar som allra sämst i just krislägen och det är då vi behöver hjälpen. Sverige bör ha en egen, nationell förmåga att framställa vaccin och försvara sig militärt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback