Expressen skriver om dom dödade civila kvinnorna i Gaza

Expressen har inlett en artikelserie (ska bli tre artiklar) som har huvudrubriken "Gazas kvinnor efter kriget". Underrubriken är att vi ska få följa kvinnornas situation efter kriget i Gaza.

Just nu visar expressen.se en artikel som handlar om Farah, 3 år, som skadades i kriget och en bild på hennes (eller är det en pojke? Jag antar att Farah är ett flicknamn men jag är inte säker) mamma som dog under kriget. Så finns det en till artikel som handlar om faktauppgifter från Amnesty. Den säger att minst 900 civila dog, varav ca 300 barn och 115 kvinnor. Enligt dom siffrorna var alltså 485 av dom 900 civila dödade män. Nej, det skriver dom inte ut utan det får man räkna ut själv. Räknar man bort barnen så blir alltså siffrorna 485 civila män dödade och 115 civila kvinnor dödade. Är det en slump att så många fler civila män dödades? Jag tror inte det. Jag tror det var "lättare" att döda civila män än civila kvinnor. Både personligt - jag tror en soldat har lättare att krama av avtryckaren på ett vapen mot en man än en kvinna och har en högre "toleransgräns" när det gäller kvinnor. En kvinna bör nog visa ett vapen för att hon ska skjutas medan det för en man så räcker det med att soldaterna inte är säkra på att han inte har ett vapen för att dom ska skjuta... Och jag har svårt att tro att soldater som ska skjuta med artilleri mot ett hus säger "nej, vänta, stopp! Skjut inte! Det kan finnas civila män i huset!" medan jag tror att dom mycket väl skulle kunna säga "nej, vänta, stopp! Skjut inte! Det kan finnas civila kvinnor i huset!".

Det här hänger såklart ihop med medias intresse. Media skriver inte om dom dödade civila männen utan om dom civila kvinnorna som dödats. Och det i sin tur har med att göra allmänhetens intresse. Dödade civila män intresserar inte och upprör inte folk lika mycket som dödade civila kvinnor.

Okej, jag kanske var cynisk här. Kanske var det en ren slump att Expressen nu väljer om att skriva om dom dödade civila kvinnorna och kommer med en fyra gånger så lång artikelserie sedan om dom ca fyra gånger fler dödade civila männen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback