SVT berättar att Sverigedemokraterna är nära riksdagen

På SVTs text-tv så finns just nu en nyhet på förstasidan (sida 100) om att Sverigedemokraterna bara är 8000 röster från riksdagen. Min undran är varför SVT-text skriver en sådan grej. Det är Synovate/DN som gjort en opinionsundersökning som visar att SD är 8000 röster från att få 12% i Södra Skåne och ett parti som får minst 12% i ett valdistrikt kommer in i riksdagen.

För det första är det ingen nyhet att SD kan komma in i riksdagen. Dom får titt som tätt över 4% i opinionsundersökningar. För det andra så säger det där med 8000 röster inte något. Jag vet inte hur många det bor i valdistriktet Södra Skåne. 8000 röster kan vara väldigt mycket.

Jag får känslan av att SVT menar något med sin text. Eftersom den egentligen saknar nyhetsvärde. Dom skriver som dom gör av någon anledning. SVT är ju public service och tar inte ställning i politiska frågor men något säger mig att dom inte är neutrala när dom väljer vad dom skriver och säger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback