Jämställdhet i näringslivet

Idag toppar Lunchekot med nyheten att andelen kvinnliga chefer minskat till 25% (från 32% för fem år sedan). Thomas Östros (S) och Maud Olofsson (C) intervjuas och båda är bekymrade över läget. Men allvarligt talat, vad är problemet!? Vad spelar det för roll om 25% eller 32% eller 64% eller what ever av cheferna är kvinnor? För att se dagens rapport som ett problem så måste man anse att könsfördelningen bland chefer är viktig, men eftersom jag inte kan se att det skulle vara viktigt så är det här inget problem för mig. Det här är inte ett tecken på att "jämställdheten går bakåt" för mig eftersom jag inte tycker jämställdhet defineras i att lika många kvinnor som män ska vara chefer. Som jag sagt många gånger så är det ett problem för jämställdheten att man oroas av sådana här siffror för det tyder ju på att man inte ser chefer som chefer oavsett kön utan man ser chefer som uppdelade i kvinnliga chefer och manliga chefer och det kallar inte jag någon bra väg till jämställdhet.

Lite appropå detta så hade Maud Olofsson (C) och Nyamko Sabuni (FP) en
debattartikel i Gefle Dagblad den 27e juni. Rubriken är "Sverige tjänar på ökad jämställdhet". Där berättar de vilka åtgärder de gör för att få näringslivet mer jämställt. Vad bra, tänker jag, jämställdhet gillar jag ju. Låt oss då se vad dom säger: (jag skippar det allmänna pratet om att dom vill göra Sverige bättre)

Dom har utarbetat en strategi för ökad jämställdhet.

"Strategin innehåller såväl en analys som konkreta åtgärder för att kvinnor och män ska få lika goda möjligheter att utvecklas i arbetslivet och i näringslivet."

Min kommentar: självklart ska alla, oavsett kön, ha lika goda möjligheter i arbetslivet och näringslivet! Så skitbra att dom tar itu med det om så inte är fallet idag!

"Ett första prioriterat insatsområde är könsuppdelningen. Nästan varannan kvinna jobbar i offentlig sektor, jämfört med var sjätte man." (sedan berättar dom att dom tillsatt en delegation för att minska könsuppdelningen)

Min kommentar: vad är problemet med könsuppdelningen? Egentligen? Ja, visst, det är lägre löner i offentlig sektor och fler kvinnor jobbar i offentlig sektor, men är det ett jämställdhetsproblem? Gick inte strategin ut på att göra så att män och kvinnor ska ha samma möjligheter?

"För det andra prioriterar vi kvinnors företagande. Sverige har inte råd att gå miste om kvinnors entreprenörskap och företagande. Vi ser stora möjligheter till ökat företagande, inte minst inom offentlig sektor eftersom vi vet att kvinnor gärna startar företag inom branscher där de varit anställda och har god kännedom om sedan tidigare."

Min kommentar: "Prioriterar vi kvinnors företagande"... Skulle inte strategin gå ut på att ge alla samma möjligheter oavsett kön!? Sedan om att Sverige inte har råd att gå miste om kvinnors entreprenörsskap och företagande... nej, men är det något vi idag går miste om? Är det svårare för kvinnor att starta företag? Inte mig veterligen. Det stämmer att det är svårare att starta företag i offentlig sektor eftersom vi har valt att ha en allmän, gemensam offentlig sektor som sköts av samhället och inte av privata företag. Det systemet kan vi såklart ta bort, men är det det dom menar egentligen? "Slopa offentliga sektorn - för kvinnornas skull"?

"Regeringen satsar 100 miljoner kronor per år, 2007-2009, för att främja kvinnors företagande."

Min kommentar: va!? Är det det som dom kallar jämställdhet? Att främja kvinnors företagande?

"För det tredje vill vi stärka kvinnor och mäns möjlighet att arbeta på lika villkor."

Min kommentar: Äntligen något som inte bara handlar om kvinnor utan om allas lika villkor. Bra.

"Slutligen uppmärksammar strategin också risken för ohälsa och att utsättas för våld på arbetsplatsen. Kvinnor på kvinnodominerade arbetsplatser är de som löper störst risk att bli sjukskrivna.


Regeringen har tidigare presenterat satsningar på sammanlagt 41 miljoner kronor mot kvinnors ohälsa på arbetsplatser, varav 25 miljoner går till rehabiliteringsprojekt för att minska sjukskrivningar för kvinnor".

Min kommentar: Nu får jag känslan av att dom med jämställdhetsförbättringar menar förbättringar för kvinnor. Som att dom glömmer män. Det är kvinnor på kvinnodominerade arbetsplatser som ska hjälpas. Jag kommer osökt att tänka på att 9 av 10 som dör i arbetsplatsolyckor varje år är män - dom flesta är män på mansdominerade arbetsplatser. Inte ens jag i min "sjuka" hjärna skulle komma på tanken att kräva att män på mansdominerade arbetsplatser ska hjälpas utan vill man minska arbetsplatsolyckorna så ska man tamejfan se till att minska riskerna på farliga arbetsplatser OAVSETT kön!

Det känns som att dom med jämställdhet prioriterar att hjälpa ett visst kön, vilket för mig per definition är ojämställdhet. Vill dom göra näringslivet mer jämställt genom att införa olika regler för män och kvinnor när det gäller företagande och vill dom göra arbetslivet mer jämställt genom att minska skadorna för ett visst kön (kvinnor i det här fallet) så har dom en helt annan syn på jämställdhet än jag. För mig innebär jämställdhet att man inför lika regler för män och kvinnor när det gäller företagande och att man tar bort könet som ett kriterium när man prioriterar arbetet mot arbetsplatsolyckor.


Kommentarer
Postat av: Hm

Detta var tamejtusan det bästa jag läst på mycket länge. Men det tycker jag förstås för att det exakt uttrycker min egen uppfattning. Låt gärna varenda VD i varje börsnoterat bolag vara kvinna jag bryr mig inte.

Varför det skulle vara ett problem att det inte är exakt 50% kvinnor eller män på varje befattning övergår mitt förstånd. Lyssna bara på Ring P1 där programledarna blir hysteriska om det ringer 3 män i rad. Detta är ju helt sjukt!!!

2009-07-01 @ 09:02:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback