Jag har röstat på Sverigedemokraterna i EU-valet

Jag har röstat på Sverigedemokraterna i EU-valet. Det var inget lätt beslut. Vore det val till riksdag, landsting och kommun så skulle jag inte tveka en sekund på att rösta på SD, men när det gäller EU är det en helt annan sak.

Valet till EU-parlamentet har vållat mig bekymmer under lång tid. Snacka om att jag haft något som närmast kan beskrivas som valångest! Jag har varit inne på att rösta på Moderaterna, på Folkpartiet och på numera (i Sverige) nedlagda Libertas. Till slut blev det Sverigedemokraterna i alla fall. Jag ska försöka förklara varför.

Sverigedemokraterna vill att Sverige lämnar EU. Det vill inte jag. Jag vill raka motsatsen. Jag vill ha ett starkare EU. Mer EU. Jag vill att EU ska bli mer som en stat. Där går SD och jag på tvärs. Ändå tycker jag det är bra att det finns någon eller några som säger nej till EU. Det är en högst respektabel inställning och nej-sägarna till EU bör finnas med i politiken. Men SDs nej till EU är helt klart något som avskräckt mig från att rösta på dom.

Sedan är SD emot euron, för starkare gränskontroller, emot Lissabonfördraget och lite annat sådant smått och gott som egentligen hör ihop med deras ovilja med att vara med i EU överhuvud taget. Något som är unikt för Sverigedemokraterna är att dom är emot medlemskap för Turkiet. Punkt. Alla andra partier, vad jag vet, är emot turkiskt medlemsskap NU men när Turkiet uppfyller villkor om t.ex. demokrati så ska dom få bli medlemmar. Det vill inte jag! Där är SD och jag helt överens och det är en väldigt viktig fråga för mig! Det handlar helt enkelt om att Turkiet är för kulturellt annorlunda övriga länder i Europa. För mig skulle det förstöra hela tanken om EU som en superstat om man släpper in länder som inte alls passar in i superstaten. I grund och botten är det en demokratifråga. Demokrati bygger på att människor (länder) som finns i samma demokrati har någorlunda gemensamma grundvärderingar. Det är först då vi kan få igång ett demokratiskt offentligt samtal. Ett turkiskt medlemsskap skulle för min del innebära att jag skulle tycka att EU måste lägga ner alla politiska ambitioner och bli en ren handelsunion. En tullunion. Kommer Turkiet med så är det kört för min vision om EU som en framtida superstat.

Turkietfrågan gör att det i stort sett är omöjligt för mig att rösta på något annat parti än Sverigedemokraterna.

-Mitt beslut att rösta på SD baseras också på att jag i största allmänhet gillar SD. -Jag tycker deras förstanamn, Sven-Olof Sällström, verkar vara en bra person. -Jag vill att SD ska komma in i riksdagen och då kan ett inträde i EU-parlamentet vara en nyttig erfarenhet och helt enkelt få SD att mogna ännu mer som parti. -Demokratifaktorn spelade också in - jag tycker SD misshandlas i den svenska demokratin med förstörda torgmöten och annonseringsförbud med mera och jag vill visa att förövarna inte ska lyckas och det är en anledning för mig att rösta på SD. -Och inte minst så skulle jag finna något slags småsadistiskt nöje i att se övriga politiker och proffstyckare med miner som om tredje världskriget vore här göra på sig i brallan om SD gör ett bra valresultat...

Så jag förtidsröstade häromdagen på Sverigedemokraterna och satte ett kryss för Sven-Olof Sällström (han är ju förstanamn på listan så det är inte direkt nödvändigt att kryssa honom men ändå).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback