Abortfrågan

Jag sitter och tänker lite på abortfrågan.

För mig är abortfrågan inte någon stor fråga men principiellt är den viktig. Jag är ingen abortmotståndare men jag tycker inte aborter är särskilt uppiggande. Jag tycker kvinnor ska ha en absolut rätt att göra abort utan att vi andra ska lägga några moraliska tvättlappar över hennes agerande men jag kan omöjligt se att en abort är en framgång för vårt samhälle.

Min tanke nu: aborter har ju varit mer eller mindre kriminaliserade under hela mänsklighetens historia. Och har dom inte varit kriminaliserade så har aborter setts som moraliskt förkastliga. Det är ju egentligen först under dom senaste 20-30-åren som det är lagligt och anses som moraliskt okej att göra abort i Sverige.

Kan inte det här moralförbudet och kriminaliseringen ha att göra med att förr så var det farligt att göra abort? För typ 100 år sedan så fanns inga säkra sätt att göra abort. Då använde man strumpstickor som stacks upp i slidan eller mysko örtbrygder som inte riktigt var pålitliga för att uttrycka saken lindrigt. Att göra abort var blodigt och farligt. Kan det här ha något att göra med förbudet mot abort? Alltså att samhället förbjöd abort för att det faktiskt var farligt att göra abort.

Min tes: kan abortförbudet i samhället tidigare ha RÄDDAT liv eftersom kvinnor då valt att inte genomföra abortförsök som dagens Socialstyrelse skulle betrakta som tortyr och mordförsök? Abortförbudet kanske inte förtryckte kvinnor och tvingade dom att få oönskade barn utan i själva verket gjorde så att massor med kvinnor inte gjorde osäkra och farliga aborter.

Abortförbudet kan ha varit en praktisk nödvändighet i tider då det var omöjligt att utföra aborter på ett säkert sätt och kan ha räddat massor av kvinnors liv. Jag har faktiskt inte tänkt på abortfrågan på det sättet tidigare.

Men nu när vi tack och lov kan utföra aborter på ett någorlunda säkert sätt så tycker jag abortförbud tillhör historien. Vi ska inte döma våra förfäder och förmödrar för att dom var så starkt emot abort, för dom kan ha haft väldigt bra skäl till det, men nu är det dags att gå vidare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback