Jättemånga kvinnor har mördats i Turkiet

Idag hör jag på nyheterna i radio om ett massmord under en bröllopsfest i Turkiet. 43 personer har skjutits ihjäl i någon slags släktfejd.

Reportaget i SR berättar om hur kvinnor fördes ihop i grupper och mejades ner. Under reportaget får jag känslan av att det här är ett mord riktat mot kvinnorna. Sedan säger dom "Av dom 43 döda var 16 kvinnor och sex barn". Vad de övriga 21 mördade var framgår inte men jag har mina aningar.

Är alla människors liv lika mycket värt oavsett kön i SRs ögon? Jag tvivlar. Dom verkar i alla fall vara mycket mer indignerade över att kvinnor mördats än att människor med "övriga kön" mördats.


Update skrivet några timmar senare: nu läser jag på Kanal5s text-tv (som görs av Aftonbladet) att nu är antalet döda 45 stycken "varav många kvinnor och barn".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback