Arbetsförmedlingen har gräddfil för invandrare

SVT GävleDala visar just nu en serie reportage om ett program Arbetsförmedlingen i Gävle har för att hjälpa invandrare in på arbetsmarknaden. Har nyss sett del två i serien som handlade om en kvinna som genom programmet fått en praktikplats på ett bankkontor i Gävle. Där sökte jag också praktik (men det är nog ett par år sedan) fast då sa dom nej...

Jag fattar att invandrare kan ha svårt att få jobb. Men jag tycker inte det är något skäl för att skapa en gräddfil på grund av ursprung. Som det ser ut nu så får alltså invandrare mer och bättre hjälp av Arbetsförmedlingen för att dom är invandrare. Hur vore det om man skulle behandla människor lika oavsett ursprung? Om man inte skulle göra skillnad på folk och folk? Har man svårt att få jobb så borde man få extra hjälp av Arbetsförmedlingen och det oavsett härkomst!

Jag tycker vi måste betraktas som individer. Vissa invandrare har inte ett dugg svårt att få jobb eller praktikplats. I det här reportaget som jag pratade om så sa bankdirektören att han inte gett henne en praktikplats för att hon var invandrare utan för att han behövde hennes kompetens. Alltså hade hon ju inte behövt gräddfilshjälpen från Arbetsförmedlingen. Andra människor som är etniskt svenska kanske har mycket svårare än hon att få jobb och då borde dom få den extra hjälpen istället. Kort sagt: gärna extra hjälp till dom som har svårt att få jobb (och i den gruppen är jag övertygad om att invandrare är överrepresenterade) men gör inte urvalet av vilka som ska få extra hjälp efter etnisk tillhörighet eller ursprung!

Jag vet ju att Sverigedemokraterna är kritiska mot den här typen av gräddfilsprogram baserat på ursprung men ändå är det paradoxalt nog Sverigedemokraterna som brukar bli beskyllda för att göra skillnad på folk och folk och vilja särbehandla folk beroende på ursprung osv. Märkligt.

Kommentarer
Postat av: seww

Jo du har så rätt.

Varför gör de dessa skillnader på folk?

Visst, det är skillnad på oss, men sånt är livet, ingen ska ju få förtur för det.

2009-11-05 @ 16:01:39
Postat av: Larry

Jag förstår inte - baserar du gräddfilsresonemanget på att invandraren fick praktik och inte du? För det är nämligen den enda källan jag ser.

2009-11-16 @ 11:38:07
Postat av: vmm

Larry: nej, jag baserar det på att Arbetsförmedlingen har ett program för invandrare som får mer hjälp än arbetssökande som inte är invandrare. Det är tv-reportaget om det programmet jag pratar om.

2009-11-17 @ 16:50:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback