"Kvinnor är bevarare av livet"

När jag skrev mitt förra inlägg om artikeln om föräldraförsäkringen så lyssnade jag samtidigt på RingP1. En kvinna från Gotland ringde in och pratade med Täppas: (091118. Tid ca 30 - 36 min in i programmet)


-Jag vill tala om det här omkring solidaritet med kvinnor som var uppe igår och det har jag alltid väntat på, i hela mitt liv, för att jag tycker... ja, jag blev uppmanad av min make... det var lite jobbigt i småbarnsåren att "det här är väl inget att klaga på, det är väl bara att ni röstar på ett eget parti alla kvinnor så har ni makten under en natt". Och det där har levt kvar hos mig, men det tycks inte gå i uppfyllelse och då tyckte jag att jag skulle hänga på det här om solidaritet kvinnor emellan.


-Men det kom ju fram att kvinnor som föder barn ofta premierar gossebarnen som får beté sig lite hur som helst. Stämmer inte det?


-Nej, nej det tycker jag inte. Jag har uppfostrat mina barn lika på det sättet. Men vad jag skulle önska är... vi har ju en så duktig kvinna i landet och som kämpade, och dom var flera och så hoppade dom av och förstörde det hela, jag menar Feministiskt initiativ, och det finns män som kan vara med där också och är. Och då är det väldigt ledsamt att vi inte kan... jag menar dom klagar och klagar att det inte är bra, men kvinnor kan ju gå samman och få allting det här dom klagar över som inte är bra. Och det finns mycket som inte är bra för... för dom som föder barn, dom ska faktiskt - ska det vara jämlikt i det här samhället - då ska dom ha lön för dom föder barn till staten, inte sant?


-Mm... jaha... men då


-och när vi har arbetat färdigt är det lika bra att vi dör enligt staten, eller hur?


-Vi har ju barnbidrag.


-Det... det är inte så, utan det är faktiskt ett verkligt jobb att ta hand och sköta om och vara småbarnsmamma och ta hand om det. Det ÄR faktiskt ett jobb, och vi måste komma fram till det. Att det ska avlönas liksom allt annat arbete. Jag kan inte se någon annan lösning.


-Fast om mannen och kvinnan är jämställda och sköter saker och ting tillsammans, varför ska hon då ha lön för... ska hon ha lön?


-Ja, men nu är det så att det inte är så lika för alla, utan det måste en gång bli så att det faktiskt är ett arbete och att vi ska avlönas.


-Men du vill väl inte cementera en bristande jämställdhet?


-Nej... men... nej... Men då blir det det här att endel ska ha det och dom som har dubbla löner dom klarar sig också under den där tiden men... jag tror det skulle hända någonting gynnsamt i samhället om det blev ett ARBETE att ha barn. Vi kommer ingen vart förrän vi når det, och kvinnor måste lära sig att det ger inget att klaga utan det är bara är att rösta på Fi så har vi makten.


-Jag tror det är kontraproduktivt just när det gäller jämställdheten för att då utnämner man kvinnan till någon slags arbetare som ska ha lön... alltså det cementerar ju en bristande jämställdhet.


-Mm, na, nej. Det finns bra kvinnor som kan komma... om kvinnor finge makten då plockar vi dom duktiga kvinnorna som redan sitter i regeringen och dom andra partiernas kvinnor.


-Men det bygger på... du verkar tro att kvinnor har någon slags inneboende godhet?


-Ja, kvinnor, i princip, ser nog bristerna och är många gånger goda. Det händer ju inget gott förrän dom kan bestämma. Det finns nog män som vill det goda också men det här är så speciellt så det måste... Jag tror det skulle bli väldigt annorlunda i världen om det var kvinnor som - så mycket män som regerar nu med allt möjligt - om det vore kvinnor på dom posterna ett antal år så tror jag det skulle bli väldigt bra.


-Det fanns ju kvinnliga bombflygare under andra världskriget.


-Nej, jag tror inte att det skulle bli några krig om kvinnor skulle ha makt. Dom är mer bevarare. Dom är bevarare av livet. Men dom får slita. Och ha det besvärligt. Och mycket ont.


-Så den här serbiska kvinnan som var anklagad för folkmord, som satt på Hinseberg ett tag och sedan skickades tillbaka till Serbien, Biljana Plavsic, var hon omhändertagande och god?


-Nej, det var hon väl inte. Det här är någonting som hänt nu, va? Jag har bara hört delar av det du säger.


-Ansvarig för massmord och etnisk rensning.


-Ja, det låter ju inte så... det klart det finns...


Min kommentar:

Det hon föreslår är alltså ett slags vårdnadsbidrag. Hon tycker att kvinnor ska rösta på Fi så tror hon att dom kommer att införa ett vårdnadsbidrag för framförallt mammor som är hemma med barn... tillåt mig tvivla.

 

Men jag har också svårt för den här kvinnochauvinistiska stilen där kvinnor anses som så goda och ädla och "om bara kvinnor fick bestämma då skulle det vara fred". Det är verkligen ingen ovanlig inställning. Den är så vanlig att jag tror dom som använder den inte inser att det dom gör är att tillskriva kvinnor vissa egenskaper just för att dom är kvinnor. Dom skulle aldrig annars erkänna att dom resonerade precis som man gjorde på 1800-talet när dom cigarrökande mäktiga männen satt i salongerna och sa att kvinnor, med sitt väna sätt och timida läggning, passade alldeles utmärkt för vissa sysslor (tex ta hand om barn) men icke hade i manligt kodade miljöer att göra (för att ta ett tydligt exempel: göra karriär inom militären).


När hon i samtalet ovan säger att kvinnor är mer goda så hjälper hon ju också till att sätta kvinnor på piedestal. Det sägs ofta att kvinnor döms hårdare än män - tacka sjutton för det när det finns en syn på kvinnor som godare och bättre människor! Oavsett om det är som förälder eller som politiker så döms kvinnor hårdare om dom brister eftersom det finns en föreställning om kvinnor som liiiiite fiiiinare.


Sedan har jag också svårt för det här med könsseparatismen där man framhåller det här med systerskapet. Det är ju extremt vanligt med olika kvinnoföreningar. Det som förenar medlemmarna är könet och då antas man ha liknande uppfattningar och stå i opposition till dom andra som inte har det könet. I politiska sammanhang skulle jag nästan kalla det här för odemokratiskt. Ja, en fara för demokratin. Jämför det med hudfärg. Om vita skulle gadda ihop sig i ett vitparti och driva en politik för vita så skulle jag misstänka att svarta inte skulle ha samma chans i det partiet eller i det samhälle som vitpartiet vill skapa. Därför anser jag könspartier eller hudfärgspartier vara tveksamma ur demokratisk synpunkt.

Jag känner mig ändå peppad av den här kvinnans samtal - peppad att jobba vidare för jämställdhet.


Kommentarer
Postat av: PW

Hur kan man vara så otroligt korkad??? "vilken brud"

2009-11-28 @ 13:01:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback