Försäkringskassan könsdiskriminerade gravida

Idag fälldes Försäkringskassan för att ha könsdiskriminerat fyra kvinnor som under sin graviditet inte kunde jobba men nekades sjukpenning med hänvisning till att graviditet inte är en sjukdom.

Kvinnorna överklagade Försäkringskassans beslut och fick rätt i Länsrätten så dom har redan fått sin sjukersättning så domen idag handlade om dom blivit könsdiskriminerade eller inte, och det hade dom alltså.

Hm... ja, i någon formell mening har dom väl blivit det eftersom män inte kan bli gravida, men jag tycker ändå det känns långsökt att kalla det här för könsdiskriminering. Dom fick också 50.000 kronor var för kränkning. Magstarkt. Jag skulle hellre kalla det felbedömning än könsdiskriminering.

Men i sakfrågan så håller jag med om att gravida borde kunna få sjukersättning för besvär som gravida kan få på grund av graviditet. Så domen kan vara bra på så sätt att den kan bli vägledande för hur Försäkringskassan ska göra i fortsättningen.

Det ska bli intressant hur reaktionerna nu kommer att bli från feminister. Deras första reaktion kommer säkert att bli "hurra! Kvinnor får fler rättigheter! Könsdiskrimineringen minskar!" men sedan tror jag några kommer att tänka ett steg längre och förmodligen reagera på att normala graviditetsbesvär klassas som sjukdom. "Graviditet är ingen sjukdom!" kan jag se framför mig som rubrik på någon debattartikel i Aftonbladet. Deras poäng är att det är sjukt (hihi) att stämpla graviditet, som ju är något normalt för kvinnor, som en sjukdom dvs. som någon slags avvikelse från det normala.

Förmodligen kommer det säkert också protester mot att klassa vanliga graviditetsbesvär som en sjukdom eftersom många arbetsgivare vill se hur många sjukdagar en jobbsökande har haft den senaste tiden eftersom dom helst inte vill anställa någon som varit sjuk onormalt mycket. Det kommer inte att underlätta för kvinnor att få jobb om dom har många sjukdagar, och då spelar det ingen roll att sjukdomen berott på graviditet.

Vi får se vad feministernas reaktion blir när det värsta segerruset lagt sig.

Mitt förslag till lösning? Jag skulle kunna tänka mig ett system där man lyfter ut graviditetsrelaterad sjukdom ur sjukförsäkringen och kallar det för gravidförsäkring eller liknande. Det kan vara exakt samma villkor och ersättning bara det att man kallar det något annat. Då slipper man sjukdomsstämpeln och man slipper också problemet med arbetsgivare som inte vill anställa sjukliga personer.

Kommentarer
Postat av: seww

Men graviditet är ingen sjukdom. Menar, varför har inte alla kvinnor som fått barn genom tiderna fått ersättning för alla besvär det innebär att ha ett barn i magen?



Kanske vi män borde få kompensation eftersom vi inte får känna samma känsla, att ha ett barn i magen?



Tycker det är löjligt att vi andra skattebetalare ska betala för att några kvinnor blir lite extra sjuka under graviditeten.

2009-11-05 @ 16:04:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback