Åkessons artikel borde anmälas för hets mot folkgrupp!

Idag publicerar Aftonbladet en artikel av Jimmie Åkesson (SD). Aftonbladet gör det under citatet "Det här är ren rasism". Nåja, det var en av kommentarerna till artikeln dom citerade. Själva artikeln publiceras under. Artikel.

Några jurister har tillfrågats om artikeln är hets mot folkgrupp och dom flesta verkar tycka det. Aftonbladets ansvarige utgivare är dock beredd att ta risken för att straffas för artikeln för att han vill varna läsarna för Sverigedemokraterna.

Jag tycker absolut att artikeln ska anmälas för hets mot folkgrupp! Det är ju JK som tar upp det och jag vet inte om man anmäler det eller om JK tar upp det självmant. Förmodligen either way.

Varför jag tycker den ska anmälas? För om det HÄR räknas som hets mot folkgrupp och inte får skrivas så tycker jag det är väldigt, väldigt oroväckande! Låter det paradoxalt? Jajjemän, men är det här olagligt att skriva så här visar det med all önskvärd tydlighet att lagen om hets mot folkgrupp måste ändras eller avskaffas.

Skulle det här vara olagligt så skulle nog den allra största förändringen i debatten bli att det blir förbjudet att kritisera kristendom och kristna värderingar. Feministiskt initiativ ligger illa till här med sin slogan om att påven ska bort från politiken. Deras efterföljande resonemang om att traditionellt kristna värderingar är ett hot mot det samhälle som dom vill se skulle totalförbjudas. Många, många, många bloggar, inte bara från Feministiskt initiativ, kritiserar kristna värderingar och stämplar dom som bakåtsträvande och fel. Hets mot folkgrupp. Eller som kommentarerna i Aftonbladet skulle låta: dom låter precis som nazisterna gjorde mot judarna under 1930-talet. "Ren rasism".

Jag vill alltså egentligen inte att kritiken mot kristendomen ska förbjudas. Jag skulle förmodligen själv åka dit eftersom jag själv propagerar för att kristendomen ska hållas kort. Precis som Islam och alla andra religioner. Det vore så... ursäkta språkbruket... jävla absurt om det här skulle bedömas som olagligt!! Jag blir upprörd och kan inte låta bli att tänka på ord som DDRfasoner.

I sak då? Alltså Åkessons artikel om Islam. Jag håller med honom. Jag ser Islam som ett hot. Jag ser Islam som ett hot mot det sekulära, öppna samhälle som t.ex. hyllar tryckfriheten som vi i Sverige kämpat så hårt för att uppnå. Är det förbjudet att skriva att man vill ha ett sådant samhälle med t.ex. tryckfrihet och inte ett religiöst styrt samhälle med mindre tryckfrihet tycker jag det på något sätt bevisar att något håller på att gå åt fel håll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback