Kvinnor och barn dödade i bombdåd i Pakistan

Idag inträffade ett bombdåd i Pakistan. Enligt SR så var det riktat mot en marknadplats där kvinnor och barn befinner sig. Mellan 90 och 100 människor, alla civila, uppges ha omkommit. Hela dagen har vinklingen av nyheten varit att bomben var riktad mot kvinnor och barn och att många kvinnor och barn dött.

Nu säger man i Ekot att 19 döda var kvinnor och 11 var barn. Vinklingen av nyheten är fortfarande att det är kvinnor och barn som drabbats av bomben. Av dom 90 till 100 civila som dödats så var alltså 19 kvinnor och 11 barn och då anser SR att nyheten ska handla om att kvinnor och barn utsatts för ett bombdåd.

Hur var det nu med människors lika värde, Sveriges radio? Hade syftet med bombdådet varit att döda kvinnor och inte män så hade jag tyckt det varit relevant att säga att det var kvinnor som utsattes. Hade en oerhört stor majoritet av dom dödade varit kvinnor så hade jag väl också kunnat acceptera att man säger att kvinnor var dom som drabbades. Men nu när en minoritet av dom drabbade var kvinnor så tycker jag det är osmakligt att säga att attentatet drabbade kvinnor.

Skulle faktiskt vara intressant att be SR förklara sig. Då kanske dom skulle tänka till. Men äsch, dom kommer inte att bry sig om ifall jag frågar och bryr dom sig så kommer dom i alla fall inte att begripa vad jag menar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback