Släng INTE morsan av tåget (det anspelar på en filmtitel, you know)

Jag har läst nu i ett par tidningar om en 52-årig man som körts på och dött när han gått efter en väg i Uppland. Läget är väldigt oklart om varför han gick där men Aftonbladet skriver att han någon timme tidigare slängts av ett tåg och troligen försökt gå tillbaka mot Stockholm.

Jag får rysningar när jag läser det här. Usch! Jag tänker på en händelse som hände för typ fem år sedan när jag åkte ett sent kvällståg mitt i vintern från Uppsala till Gävle. Ganska nära mig satt en kille med en neddragen keps och sov, eller åtminstone låtsades sova, när konduktören kom. Hon krävde såklart att få se biljetten och han sa klart och tydligt att han inte hade någon biljett och när konduktören då sa att det går bra att betala nu så sa han att hade inga pengar. Och inget betalkort. Konduktören kallade på någon annan konduktör och dom sa att då måste han kliva av när tåget stannar i Tierp. Det ligger typ mitt i mellan Uppsala och Gävle och är en liten "håla" (förlåt alla Tierpsbor som läser det här, ni är säkert snälla människor, men jag tycker ändå Tierp är en håla).

 

Då efter massa snack där i tåget mellan konduktörerna och den här killen så säger en tjej som hört allt helt plötsligt att hon tänker betala hans tågbiljett. Och tar fram pengar och killen får åka vidare. Jag blir så himla rörd över det hon gjorde. Fatta att det finns sådana människor! Och jag hade tyvärr aldrig en tanke på att betala för honom... Men däremot var jag extremt bekymrad över att dom tänkte slänga av honom av tåget. Klockan mittinatten i ett svinkallt mitt i ingenstans.

Vad hade han gjort där i Tierp 23.48 (eller nått) utan pengar? Tagit in på hotell? Haha, hotell i Tierp? Om han inte frusit ihjäl eller valt något brottsligt, typ brutit sig in någonstans, så hade ju lösningen mycket väl kunnat att bli gå mot Gävle. Och kanske blivit påkörd.

Jag fattar att man måste betala för att åka tåg och att tågföretagen måste kunna slänga av folk om dom inte har biljett men ibland är det uppenbart livsfarligt att slänga av någon eller innebär stor risk för att personen begår brott (jag tänker på att bryta sig in någonstans för att värma sig och sova). Hur ska man lösa det här? Jag vet inte. Men tills vidare bör man införa något slags förbud om att slänga av folk (kanske berusade eller påtända) som uppenbart riskerar att skada sig själva eller andra.

PS Den där tjejen som betalade killens biljett skulle jag vilja ge någon slags medalj. Jag vet tyvärr inte mycket om henne. Det enda jag kommer ihåg om henne är att hon var i runt 30-årsåldern. Och lite annat. Men vet du med dig själv att du var den som betalade hans biljett och jag är säker på att det är du så hör av dig så skickar jag en blomma eller hittar på något trevligt (jag vet vart du skulle åka, jag vet varifrån du kom, jag vet när det här hände, jag minns din hårfärg och dessutom en väldigt speciell sak med dig så övriga behöver inte göra sig besvär att försöka låtsas vara dig för att få något trevligt. Berätta du om det här och om dig själv så vet jag om du är Du! ;) DS


Kommentarer
Postat av: Tierpsbo

Ja, jag är tierpsbo och kan inte annat än hålla med tyvärr (är inte den du söker:). Tierp är en håla. Dock gör sig inte samhället riktigt rättvisa från järnvägen sett då det man ser är en cementfabrik, övergivna gamla hus och sedan en station och inte så mycket mer. Däremot får man ett betydligt bättre intryck om man åker efter nya E4:an.



Håller med dig, det är verkligen inte anständigt att slänga av folk (såvida de inte uppför sig illa). Var det SJ du åkte med, det brukar ju kunna skriva ut en faktura mot lite extra avgifter förstås när någon har glömt pengar. Fast då kvarstår ju problemet med att legitimera sig om man inte har någon plånbok eller id-kort ens.



P.S. Det finns faktiskt ett hotell i Tierp intill järnvägsstationen



2009-10-18 @ 18:28:35
Postat av: vmm

Tierpsbo:



Jag har faktiskt åkt igenom Tierp flera gånger med buss på väg från Gävle till Grisslehamn (för att åka Ålandsbåt) och då hämtar man upp personer i Tierp. Och jag tycker det ser ganska mysigt ut. En mysig håla. :)

2009-10-22 @ 17:17:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback