Har du råd att åka ambulans?

Jag har tidigare skrivit om patientavgifter inom vården. Jag gillar inte patientavgifter. Jag tycker dom är helt oanständiga. Dom utgör bara någon enstaka procent av landstingets inkomster (resten är skatter) och finns mest i uppfostrande syfte, dvs. dom ska lära människor att inte söka vård i onödan.

Nu föreslår ledningen (S, C, MP) i mitt landsting, Gävleborg, att det ska kosta 150 kronor att åka ambulans (
artikel). Jag blir så förbannad på det här så jag vet knappt hur jag ska kunna uttrycka det.

Från artikeln:

"– Det finns inget som är gratis. Därför bör det finnas en avgift på allt som landstinget tillhandahåller, säger Björn Brink." (Brink är landstingsråd från Centerpartiet)

Intressant inställning till skattefinansierad verksamhet.

Brink igen:

"– Har man behov av en ambulans bryr man sig inte om en sådan kostnad."

Näej. Det är sant. Varför inte ta en avgift på 100.000 kronor? Som sagt, ingen bryr sig ju om kostnaden om man verkligen behöver en ambulans.

I vardagsspråk kallas den här typen av avgifter för utpressning. Man har inget val annat än att betala.

Rent generellt tycker jag att vård borde vara gratis. När man behöver vård ska man inte hamna i en situation där man tvekar att söka vård på grund av att man inte har råd. 150 kronor för att åka ambulans kan för många vara en avgift som gör att man tvekar att larma trots att man behöver hjälp. För vissa kan 150 kronor vara så mycket pengar att dom helt enkelt inte har råd.

 

Argumentet om att patientavgifter och ambulansavgift behövs för att människor inte ska söka vård i onödan är begripligt. Jag förstår vad dom menar. Men dels menar jag att dom negativa konsekvenserna med ambulansavgift är större än dom positiva. Och dom människor som i tid och otid söker vård i onödan tycker jag ska erbjudas någon slags hjälp för hypokondri, eller kallas till informationssamtal om hur viktigt det är att inte larma i onödan och, som sista åtgärd, kan man faktiskt polisanmäla personerna för falskt larm. Poängen är att man måste hantera falsklarmarna på annat sätt än att införa en generell avgift på att åka ambulans.

Med samma argumentation som S, C och MP har i landstinget skulle vi ju kunna införa utryckningsavgifter för polis och brandkår också. Me not like.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback