Prostitutionsfrågan i Sydafrika

Igår hörde jag på Studio1 i P1 ett reportage om prostitutionsdebatten i Sydafrika. Där är prostitution olagligt (men förekommer såklart ändå) men nu är det många som vill legalisera det. Förutom dom klassiska anledningarna att det blir lättare att hitta och behandla dom med könssjukdomar och att svartarbete blir vitt så, håll i er nu, är argumentet att det vore bra om prostitution är lagligt när fotbolls-VM ska hållas där (nästa år?). En laglig prostitutionsmarknad under VM kan hjälpa till att göra turneringen till en succé.

Vissa kritiska röster finns, enligt reportern. Feminister? Nej. Religiösa grupper som menar att moralen i landet är i fara om prostitution skulle bli lagligt.

Jag undrar vad fd JämO Claes "Sverige borde bojkotta fotbollsVM i Tyskland för att det finns bordeller där" Borgström säger om det här.

Undrar hur det skulle låta i Sverige om någon här föreslog att för att göra Sveriges halvår som ordförande i EU till en succé så borde vi legalisera sexköp? Det känns ganska otänkbart.

Jag tycker det här visar att vi har väldigt olika syn på prostitution i olika länder. Prostitutionsfrågan är väldigt starkt kopplad till ett lands kultur. Jag tror många i Sverige inte inser det utan tror att just vi har hittat den rätta vägen och "vill exportera sexköpslagen" som det brukar heta. Export av hårt kulturellt kodade morallagar är ingen bra idé.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback