Boende och etnicitet

Jag lyssnar på RingP1 med Täppas Fogelberg. Täppas är inte direkt någon favorit för mig... Nu pratar han om invandringsfrågan och om att det inte är så konstigt att invandrare som kommer till Sverige bosätter sig med sina landsmän i vissa förorter och därför uppstår vissa invandrartäta förorter. Det där är som sagt inte konstigt. Jag är ju en svensk med utlandsbakgrund och svenskar utomlands bor gärna tillsammans. Anledningen är komplex men hur som helst är det så.

Det som jag tycker är konstigt är att det ses som rätt naturligt att invandrare i Sverige gärna vill bo med sina landsmän - jag tror alla förstår mekanismerna som gör att man vill bo bland sina landsmän - men tänk er en etnisk svensk som säger "jag vill helst bo i ett område med få invandrare och många svenskar". Hur ser man på en etnisk svensk som säger så? Jag misstänker att den personen stämplas som främlingsfientlig, kanske rasist.

Vi har förståelse för att invandrare bor med landsmän i Sverige, och jag tror att det ses som okej att svenskar utomlands gärna klumpar ihop sig, men en etnisk svensk i Sverige som säger att han eller hon helst bor med andra etniska svenskar stämplas som rasist. Konstigt? Ja, en smula. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback