Debatt i Eskilstuna och lite OS

Jag ägnade ungefär en timme åt att kolla på webben på debatten i Eskilstunas kommunfullmäktige när det diskuterades om Eskilstuna ska ta emot flyktingar i år. 150 stycken. Röstsiffrorna blev 76 mot 1 och det var ju bara SD som var emot. Det var inga förvånande siffror och jag har sett liknande debatter, bland annat från Gävle kommunfullmäktige, och det såg ut som det brukar se ut.

Jag kan inte låta bli att fundera på om de här ledamoterna i fullmäktige verkligen är korkade. Dom verkar ju inte fatta vad SD-aren säger trots att han lugnt och mycket pedagogiskt förklarar... men FATTAR dom inte!? Eller VILL dom inte fatta!? Vad är det frågan om? Klart att jag vet att det finns ett politiskt spel och att det kan finnas en "medveten" vilja att missförstå, men jisses jag sitter och undrar.

Det andra jag tänker på är hur jävla oförskämt folk betér sig i ett kommunfullmäktige! Dom kallar SDaren för rasist (när SDaren frågar vad han eller hans parti säger som är rasistiskt så får han bara svaret att det är allt - jaha, det var ju ett glasklart svar. Inte.). En kvinna från moderaterna har svårt med att uttala ord och det ursäktar hon med att hon är så himla arg.

Ja, att folk är så jävla otrevliga är faktiskt skrämmande. Jag kanske har för höga tankar om folk men jag tycker inte man ska diskutera på det här sättet. Särskilt inte i en folkvald församling. Och det är ju offentligt! Företrädare för partier står i en talarstol i ett kommunfullmäktige och är spydiga, oförskämda och medvetet eller omedvetet korkade.

Särskilda saker som jag fastnade för i debatten var en vänsterpartist som sa att det var helt befängt att tro att man skulle ha något gemensamt bara för att man är född i samma land. Jaha, säger jag. Att helt avskaffa kulturbegreppet och att vi i en nation har något gemensamt är så oerhört radikalt att jag inte kan tänka mig det. Jag har ju pluggat antropologi och skulle man helt vilja avskaffa kulturbegreppet så... ja, jag vet inte. Det skulle bli kaos inom antropologin i alla fall, kan jag lova!

En tant, har för mig att hon är folkpartist, sa att hon alltid, oavsett var hon skulle bo i världen skulle känna sig svensk. Jag tror hon menade att andra som kommer till Sverige måste få känna sig som, ja, typ afghaner eller irakier eller somalier. Jag håller med henne här för jag tror det här med nationalitet slash kultur faktiskt har betydelse. Där fanns det ju andra i Eskilstunas kommunfullmäktige som hade rakt motsatt åsikt och inte tror kulturen har betydelse. Ja, ni hör att det är rent förvirrat. Hur som helst så röstade alla utom en på samma sätt.

En intressant aktuell sak är ju nu det här med OS i Kanada. Jag är extremt ointresserad av sport men jag känner att det är lite extra roligt om en svensk vinner en medalj. Har man ingen som helst känsla för- eller förståelse för att Sverige är en nation så är det givetvis precis lika roligt att en person från Slovenien vinner som att en person från Sverige vinner. Det var ju någon som vann tävlingen! (det brukar sluta rätt ofta med att någon vinner en tävling...)

Naja, man får väl tycka som man vill. Vissa sitter säkert och tittar på OS nu och hurrar vem som än vinner för det är ju så roligt att någon vinner, men andra kanske tycker det är roligast om en svensk vinner. Men man är ju olika.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback