Kulturfaktorn

Jag läser nu på SVTs text-tv att en 14-årig flicka i sydöstra Turkiet hittats mördad. Några manliga släktingar har gripits och orsaken till mordet tros ha varit att flickan haft pojkvän.

Jag tycker man måste få ta in kultur i ett sådant här fall och ha det som en förklarande faktor. Jag VET att feminister kommer att bli rasande på mig och hävda att det bara handlar om gammal vanlig manlig överordning och det kommer att finnas personer som anklagar mig för rasism. Det kommer att hävdas att män i Sverige slår ihjäl fruar men att vi då kommer med förklaringar om att mannen var alkoholist och psykiskt sjuk och galen och sånt. Det anses så fel, så fel, så fel att hävda att män mördar kvinnor av kulturella skäl.

Okej, det kan mycket väl vara så att dom manliga släktingarna till den här tjejen i Turkiet var psykiskt störda alkoholister. Eller att det lika gärna kunde ha varit så att etniskt svenska män mördadar en 14-årig släkting för att hon hade pojkvän. Men det KAN också vara så att det finns en kulturell komponent i det här. Jag tror att man kan missa något om man alltid förklarar den här typen av mord med individuella förklaringar som att männen hade psykiska problem eller med könsförklaringar om manlig överordning. Kulturella värderingar måste också beaktas.

Kommentarer
Postat av: vmm

Nu säger SVTtext att flickan som mördades i Turkiet var 16 år. Det ändrar inte mitt resonemang men bara så ni vet.

2010-02-05 @ 00:18:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback