Språkförbistring

Som ni vet så är jag väldigt mycket för att vi ska ha ett gemensamt samhälle. Ett gemensamt samhälle är grunden i en demokrati. Om vi inte förstår varandra så finns inget gemensamt samhälle och då finns ingen demokrati. Alla kan såklart tycka olika i ett samhälle men vi måste ha en gemensam grund. Och därmed ett gemensamt språk.

Häromdagen så sas det på nyheterna i SR först att språkförbistringar leder till allt fler felbehandlingar inom vården. Läkare är helt enkelt dåliga på svenska. Nyheten efter var att nu erbjuder fler och fler körskolor körkortsutbildning på andra språk än svenska.

Jag tycker det här är tragiskt. Det här splittrar samhället och underbygger demokratin. Vi förlorar det gemensamma samtalet. Ett gemensamt samtal är så viktigt för ett samhälle. Sverigedemokrater jagas av frågor om vad som är svenskt och jag skulle vilja säga att det som är svenskt är ett svenskt samtal. Ett gemensamt samtal. Vi tycker såklart olika om massor av frågor men vi pratar med varandra.

Nu vet jag att många (dom flesta?) tycker att det bästa är att avbryta samtalet med just sverigedemokrater (som jag själv - nej, jag är inte medlem men anhängare). Men att avbryta samtalet mellan oss i ett samhälle innebär att samhället upphör. Då slutar det vara det samhälle. Då har vi inte längre något skäl att hålla ihop. Det är nationens död, och därmed samhällets och demokratins död.

 

Men hur som helst.

 

Just nu lyssnar jag på:


http://www.youtube.com/watch?v=LOj2owkg7S0


Björn Skifs, Håll mitt hjärta.

Jag sitter och tänker på hur jag skulle översätta den texten. "Hold my heart, keep my soul". Nä, det blir bara fel även om det rent språkligt blir rätt. Texten går inte att översätta så att all betydelse förmedlas. "Säg att du menar och vill mig väl...". Försök översätta det till engelska och förmedla känslan i det om du kan.

Vi i Sverige har ett unikt svenskt språk och samtal. Nej, det är inte bättre än andra länders, men det är unikt. Och det är vårt språk och vårt samtal.

Hoppas att det här inte blev ett förvirrat inlägg! Förstod ni inte så får ni fråga!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback