Clash of civilazations

Jag lyssnade nyss på radio på Studio1 i P1 där det var en debatt mellan Jan Guillou och Jens Orback (fd jämställdhetsminister förresten, men det var inte därför han var där). Debatten handlade om Sveriges insats i Afghanistan. Sverige förlorade tragiskt nog två soldater häromdagen och frågan är ju om Sverige verkligen ska vara kvar med sina soldater där.

Orback tycker jag töntade sig och kom med dåliga argument i debatten ("men vadå, ska vi inte ha soldater i Bosnien?") men jag tycker han har helt rätt i att Sverige SKA ha soldater i Afghanistan. Sedan kom Guillou med väldigt bra argument för att vi inte ska ha soldater där. "Man ska inte skicka soldater till ett krig som man inte kan vinna eller motivera" var hans huvudargument. Helt rätt. Appropå det där att man inte ska skicka soldater till krig som man inte kan vinna så såg jag en rätt trist film om Röde Baronen under första världskriget häromdagen. Tysk, mytomspunnen pilot som sköt ner massor av plan. Men filosofin där var att man ska aldrig ge sig in i ett krig som man inte vet att man kommer att vinna. När det gäller dom här flygplanen i första världskriget så handlade det alltså om att börja inte skjuta om du inte vet att du kommer att vinna utan då är det bäst att man flyr istället. Det är inte fegt utan smart. Ganska tänkvärd strategi.

Och Guillou har rätt i att vi inte ska skicka soldater till krig som vi inte kan motivera. Kriget i Afghanistan har motiverats pinsamt dåligt för oss i Sverige och vi förstår nog inte varför vi skickar iväg soldater dit som bevisligen kan komma tillbaka i kistor.

För mig är det här kriget en fråga om civilisation. Sverige är inte hotat direkt, men i Studio1 så räknade programledaren upp alla möjliga motiveringar för att vi är där och det är att vi är emot terrorism, vill rädda flickor och kvinnor, skapa demokrati... Det går inte att säga exakt varför vi är i Afghanistan. Vi vill motverka terrorism, vi vill rädda kvinnor och vi vill skapa demokrati. Det är allt det där. Det är dom värden som vi har i den västerländska civilisationen som gör att vi är där och som vi nu vill försvara.

Jag vet inte om vi kan vinna det här kriget och jag tror inte folk vet varför vi utkämpar det. Men jag tycker det är väldigt, väldigt viktigt att vi utkämpar det. Vi får i alla fall inte förlora det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback