Ensamkommande flyktingbarn

Rapports halvåttasändning toppar med att Sverige sänder asylsökande barn till misär i Malta. Dom varnar för otäcka bilder. Dom otäcka bilderna är alltså att vi får se hur dessa barn bor. Eller inte bor. Jag fattade inte riktigt. Det intervjuades ett par barn... eh... jag skulle betrakta dom som unga män, men okej, barn, som ju sa att dom INTE bodde där. Dom hade blivit erbjudna att bo där men tackat nej... så fattade i alla fall jag det. Var dom bodde nu vete sjutton.

Det här med ensamkommande flyktingbarn som söker asyl är ju lite knepigt. Nu verkade dom här mer vara unga män men okej då, låt gå att dom är barn, och då ska dom väl fasiken sättas på första bästa flyg hem till sina föräldrar!? BARN är ju... eh... BARN! Barn kan väl inte åka från sina föräldrar och få asyl i ett annat land!? "Var är Emma? Har hon kommit hem från skolan? -Jo, hon kom hem, men hon har åkt till ett land i ett annan världsdel och sökt asyl, så hon blir nog borta ett tag". What!? Kalla mig traditionell, men jag tycker att det instinktivt känns som att barn inte kan åka till andra länder och söka asyl utan måste omedelbums skickas tillbaka till sina föräldrar.

Rent radikalt föreslår jag nu att barn inte ska kunna söka asyl utan sina föräldrar. Jag FATTAR att det här skulle kunna ställa till med enorma problem när föräldrarna kanske inte längre lever, och jag behöver nog bara nämna orden "finska krigsbarn" för att ni ska förstå vad jag menar. Men det här kan inte vara helt ohanterligt. Vi får väl hantera det här! Kommer det en gråtande treåring som inte vet varifrån den kommer eller vad som hänt med mamma eller pappa så måste vi ju se till att ta hand om ungen! Fattas bara! Men vi måste också kunna säga till en 15-åring att "du, du KAN inte komma hit och söka asyl själv! Du MÅSTE åka tillbaka till dina föräldrar direkt!".

Suck. Jag fattar att det här är en svår avvägningsfråga och klart svårt att lagstifta om. Varför är inte allt så enkelt som jag hoppats? ;) Men jag tycker grundprincipen bör vara att barn inte ska kunna söka asyl på egen hand och så snart som möjligt ska skickas hem till sina föräldrar. Sedan fattar jag att det i vissa fall inte går.

Kommentarer
Postat av: seww

Glöm inte att finnar är ju inte värda ett dugg i de flesta svenska ögon. Så dem kan man behandla hur som helst, det är accepterat att ställa krav dem. Men inte om de kommer från Afrika eller Medelöstern...

2010-02-18 @ 13:58:11
Postat av: vmm

Notering: blogginlägg som jag skriver här verkar inte komma in särskilt fort. Vet inte vad det beror på. Men blogg.se verkar inte fungera så bra så jag vill bara förvarna er alla om att jag kan byta bloggadress rätt snart.

2010-02-20 @ 04:00:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback