Kommunals dockannonser

Jag är ju medlem i Kommunal och får därför tidningen Kommunalarbetaren. Det är en tidning som jag har för mig har runt 600.000 prenumeranter och därför är en riktig stortidning. Det är en feministisk och kvinnofokuserad tidning, men en sak som är riktigt... konstig är dom återkommande helsidesannonserna för köp av dockor som finns. Som nu i senaste numret så är det en helsida. Rosa bakgrundsfärg som har en bebisdocka som bildfokus. "Katie" talar, är rubriken. Hon säger "I love you" och hennes ögon sluter sig långsamt, säger annonstexten. "Mamma, jag älskar dig" är underrubriken.

Jag lägger in bild på annonsen men just nu har jag inte tillgång till digitalkamera eller scanner. Men bild kommer inom några dagar.

Men den här dockan, som kostar 1398 kronor och som säger "Mamma, jag älskar dig"... hallå, är det inte en ganska märklig målgrupp? Jag får en jobbig och obehaglig känsla när jag ser annonsen. Jag får känslan att annonsen vänder sig till lågutbildade, psykiskt labila kvinnor med stor barnlängtan och som mer eller mindre luras att genom sin stora barnlängtan köpa en jättedyr docka. Det är ju inte direkt en annons som vänder sig till barn som vill ha en docka utan annonsen vänder sig ju till vuxna kvinnor. Att små flickor eller små pojkar vill ha fina bebisdockor tycker jag är helt okej men när vuxna vill ha bebisdockor så undrar jag lite hur det är fatt.

Dom som köper den här dockan tror jag egentligen inte vill ha en docka, utan... ja, dom skulle nog behöva en psykolog.

Men Kommunal har inga problem med att publicera annonser som gör att psykiskt labila kvinnor köper dockor för 1398 spänn. Jag får känslan av att det är så tragiska människoöden som annonserna riktar sig till och som inte alls ska betala 1398 spänn för en låtsasunge och jag tänker nu damma av det klassiska ordet exploaterar. Jag vill hävda att Kommunal medverkar till att exploatera dom här svaga, längtande kvinnorna genom dom här annonserna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback