Nästan alla tjejer rädda för våldtäkt

Jag läser idag i Gefle Dagblad om en undersökning på Lunarstorm som visar att 82% av alla flickor mellan 15 och 18 år är rädda för att bli våldtagna när dom är utomhus.

Jag kom då att tänka på den feministiska demonstrationen på nationaldagen som jag
skrev om i ett tidigare inlägg. Så här löd uppropet:

Sverige är fantastiskt!

- här blev 4 206 kvinnor våldtagna 2006
- här blir kvinnor kränkta i domstolen
- här styrs domslut av mäns normer och värderingar
- här vågar inte kvinnor lita på rättsväsendet

Tillsammans, män och kvinnor, visar vi onsdag 6 juni att vi inte accepterar rättsväsendets diskriminering av kvinnor!


Vad tror ni det här ledde till? Stoppade det någon våldtäkt? Fick det någon misstänkt våldtäktsman fälld som annars skulle ha friats? Jag tror inte det ledde till något annat än att tjejer känner sig ännu mer rädda, känner sig ännu mer rättslösa, litar ännu mindre på domstolarna och känner sig ännu mer diskriminerade. En lyckad feministisk aktion, med andra ord.


Kommentarer
Postat av: Tove

kanske inte så lyckad..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback