Sexuell segregering

Jag skrev ju om homosexualitet-frågan i förra inlägget. Här ska jag försöka mig på ett exempel på hur jag tänker.

Häromdagen så hörde jag på nyheterna i radio att ett hotell i Australien fått dispens från lagen om förbud mot diskriminering pga sexuell läggning, och nu får släppa in endast homosexuella. Är du heterosexuell får du inte komma in. Inte helt oväntat tycker jag det där är fel.

Vad jag förstår har homosexuella blivit trakasserade av heterosexuella på hotellet och för att dom ska få vara ifred så stängs heterosexuella ute. Dom som trakasserar andra ska såklart slängas ut omedelbums, men man ska inte stänga ute alla heterosexuella! För det första så måste det vara en märklig upplevelse att komma till hotellet och dom frågar en vad man har för sexuell läggning. Skulle nog säga något i stil med det ska du skita i...

Om man bara släpper in homosexuella så har vi ju en sexuell segregering. Vad ska vi ha sedan? Flygplan för homosexuella? Stadsdelar för homosexuella? Ska vi verkligen ha parallella samhällen för människor med olika sexuell läggning? Jag tycker inte det. Vi måste kunna leva tillsammans, bo på samma hotell, äta på samma restauranger osv. Annars blir det ett vi- och dom-samhälle, där sexuell läggning kommer att placera dig i en viss kategori.

Nej, stoppa trakasserierna på något annat sätt. Och hotellet får gärna tala om att homosexuella är välkomna där och hitta på saker som lockar en homosexuell publik. Det kanske skulle leda till att 90% av dom som bor där är homosexuella, men dom 10% som inte är det, och som sköter sig, måste få bo där. Det är viktigt!

Hoppas ni förstår lite hur jag tänker...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback