Män som vill starta företag är ett problem

Jag berättade i ett tidigare inlägg om att jag anmält mitt intresse att få träffa en "näringslivsutvecklare" på kommunen som kan hjälpa till att berätta om hur man startar ett eget företag. Jag går och har en affärsidé som kanske kan bli något.

Kommunen skulle höra av sig och det har dom gjort. Hittills har jag fått två mail med inbjudningar till nyföretagarträffar men tyvärr för min del så har bara kvinnor varit välkomna.

Häromdagen var jag på bio. Då visades en lokalt producerad reklamfilm. Den visade bilder på en lång rad nyföföretagare och reklamtexten gick ut på att  man skulle kontakta kommunens näringslivsutvecklare ifall man vill ha hjälp att starta ett företag. Reklamfilmen avslutades med kommunens logga bredvid texten att det behövs fler kvinnliga företagare (kommer inte ihåg dom exakta orden men budskapet var tydligt). När jag då tänkte efter så kom jag på att alla nyföretagare som visats i filmen var kvinnor. Jahapp.

Vi får se hur det blir med min företagsstart. Det är ju klart och tydligt att myndigheterna helst vill att kvinnor startar företag. Om jag (man) startar ett företag så "försämrar" jag ju statistiken också eftersom andelen kvinnliga nyföretagare sjunker om jag som man startar ett företag. Så vill jag bidra till att "förbättra" statistiken för kvinnliga nyföretagare så ska jag inte starta något företag. Det kanske är lika bra att jag inte startar något företag så blir myndigheterna glada.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback